پرفروشترین فیلم اکران نوروز قاچاق شد/سیاست سازمان سینمایی؛ سکوت!
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۸۳۴۱۶۲
خبرگزاری مهر- گروه هنر- زهرا منصوری: در میانه ماه رمضان، سانس ساعت ۱۶، در یکی از مهمترین پردیسهای سینمایی تهران و در حالی که به لطف فروش بلیتهای نیم بها اتفاقاً سالن سینما مخاطبان قابل توجهی دارد، متصدی سالن تنها نگاه اجمالی به بلیتها میاندازد و میگوید هر کجا که دوست دارید، بنشینید. در طول ۱۲۰ دقیقه زمان نمایش هم هر مخاطبی که در میانه فیلم به سالن میرسد خودش در گوشهای صندلیای پیدا میکند و مینشیند، متصدی سالن حتی آنها را تا شماره صندلی درج شده روی بلیت راهنمایی نمیکند و تا پایان فیلم هیچ نظارتی صورت نمیگیرد، حالا شما میتوانید به راحتی گوشی موبایل خود را دربیاورید، حتی روی چهارپایههای مخصوص گوشی بکارید و صفر تا صد فیلم را بی آنکه مزاحمی داشته باشید و بدون آنکه استرس و اضطراب لو رفتن مزاحم کارتان شود، تصاویر روی پرده را ضبط کنید و این فرایند یعنی قاچاق فیلم! این یعنی بر باد رفتن سرمایه سرمایه گذاران آن اثر.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
گرچه حالا سینماهای کشور در این سالهایی که در حال تبدیل شدن به پردیسهای سینمایی هستند و به بهروزآمدترین امکانات مجهز میشوند اما به نظر میرسد دوربینهای مداربسته هنوز آنچنان که باید کارکردی ندارند و یا دست کم مدیران سینما اصرار و تاکیدی بر استفاده از آنها ندارند، این را میشود از قاچاق فیلم «علفزار» در همین ۲ ماه گذشته و در بستر مهمترین رویداد و ماراتن سینمایی یعنی جشنواره فیلم فجر دریافت، تنها دقایقی بعد از برگزاری اختتامیه جشنواره و در حالی که مدیران سازمان سینمایی یک به یک و در پوزیشن های مختلف در حال گرفتن عکسهای دسته جمعی برای باقی ماندن در خاطرات و یادگاریهایشان بودند، نسخهای پردهای و البته ناقص از «علفزار» در شبکههای اجتماعی دست به دست شد تا بعد از پایان یافتن تشریفات عکاسی همزمان مسعود نقاش زاده دبیر این رویداد و محمد خزاعی رییس سازمان سینمایی در میان خبرنگاران حاضر شوند و وعده پیگیری ماجرا را بدهند اما بعد از گذشت دو ماه هنوز که هنوز است نه مبدا این قاچاق و نه حتی چگونگی این انتشار غیرقانونی تشریح نشده و هیچ برخورد قضایی هم صورت نگرفته است، تا این وعده هم جاگیر شود در میان دیگر وعدههای عملی نشده این سازمان؛ سازمانی که متولیانش، شأن پاسخگویی برای خودشان قایل نیستند، گفتگویی رسمی جز با رسانه نزدیک به دولت ندارند و کمتر تن به مصاحبه میدهند!
گرچه غول قاچاق فیلمها پیش از فراگیری بیماری کرونا سر برآورد و همه تلاشهای چند ساله سازمان سینمایی برای صیانت از آثار به کناری گذاشته شد اما انتشار غیرقانونی آثار بیشتر معطوف به فیلمهای بارگذاری شده در پلتفرمها میشد، نکته دیگر این است که با توجه به تجهیز سینماها فیلمبرداری از روی پرده روندی بود که خیلی وقت بود منسوخ شده بود اما به نظر میرسد حالا دوباره باب شده است.
حالا اما با گذشت کمتر از دو ماه از اکران نوروزی، دو فیلم مطرح این ترکیب در حال دست به دست شدن در کانالهای تلگرامی هستند. فیلم سینمایی «سگ بند» ساخته مهران احمدی که بالغ بر ۲۴ میلیارد تومان فروش داشته و اتفاقاً یکی از امیدهای سینماداران برای گرم نگه داشتن گیشهها بوده، یکی از فیلمهایی است که نسخه قاچاق شده آن در اختیار اعضای کانالهای تلگرامی قرار گرفته، نسخه منتشر شده هرچند از روی پرده ضبط شده است اما از ابتدا تا انتهای فیلم را با کیفیتی نسبتاً مناسب ارایه میدهد، عامل این قاچاق همانطور که در ابتدای همین گزارش اشاره شد بی آنکه استرسی داشته باشد فیلم را با دوربینی ثابت ضبط کرده است و کمترین تکانی را در طول ۹۰ دقیقه فیلم نمیبینید.
خطری در کمین همه فیلمهای اکران
دیگر فیلمی که به همین روال در شبکههای اجتماعی در حال انتشار است، نسخه پردهای فیلم سینمایی «روز صفر» ساخته سعید ملکان است که اتفاقاً این فیلم هم این روزها در سینماها با اقبال مخاطبان مواجه شده، نسخه منتشر شده به لحاظ کیفیت اما متفاوت از «سگ بند» است و مخاطبان را راضی نمیکند و به دلیل تصویربرداری با تلفن همراه و حرکت بیش از اندازه تصویر قابل تماشا نیست، با این حال همین موضوع هم میتواند روی فروش فیلم تاثیر بگذارد.
دقیقاً همان اتفاقی که برای «علفزار» رخ داد، با آنکه نسخه قاچاق شده «علفزار» ناقص بود اما به همین روش ضبط شده و انتشار پیدا کرده بود و این یعنی یک زنگ خطر، زنگ خطری که البته پیش از این نواخته شده بود اما راه حلی عملی دست کم تا به اینجای کار از سوی مسئولان سازمان سینمایی ارایه نشده و پس از موضعگیری های لحظات ابتدایی تا قاچاق فیلم بعدی به فراموشی سپرده میشود.
به نظر میرسد در صورت عدم جلوگیری از این روش، هیچ فیلم دیگری در زمان اکران عمومی از خطر قاچاق مصون نمیماند.
سکوت سازمان سینمایی و صیانتی که نیست!
«آنچه ما میدانیم و در جشنواره دنبال میکنیم، معرفی سینماهای خاطی به اداره نظارت و ارزشیابی است. چه این تخلف در زمینه فروش بلیت و احترام به مخاطب باشد، چه در مسائل دیگر. اینها در تنظیم مناسبات آنها در آینده مؤثر خواهد بود. اگر سینمایی حقوق صاحبان آثار را رعایت نکند، گزارشهای آن را به سازمان سینمایی اعلام میکنیم و قطعاً اداره نظارت و ارزشیابی بهصورت جدی آن را پیگیری خواهند کرد.» این وعده مسعود نقاشزاده دبیر چهلمین جشنواره فیلم فجر درباره پیگیری سرانجام انتشار غیرقانونی فیلم سینمایی «علفزار» بود.
به فاصله چند دقیقه از اظهارات او، محمد خزاعی رییس سازمان سینمایی هم مقابل دوربین برنامههای سینمایی صدا و سیما قرار گرفت و بیان کرد: «این موضوع را کمیته حراست سازمان سینمایی پیگیری میکند؛ این بخش از فیلم «علفزار» روی سه پایه جلوی پرده یکی از سینماها ضبط شده است که باید مشخص شود سینمای نمایش دهنده کدام سینما بوده است.». وعده دیگری که به وعده قبلی ضمیمه شد تا نتیجهاش تا به این لحظه «هیچ» باشد. این در حالی است که لزوم برخورد قضایی با متخلفان و انتشار گزارش رسانهای آن اجتناب ناپذیر است.
همه اینها در حالی است که سازمان سینمایی در دل خود ستادی تحت عنوان «ستاد صیانت و مبارزه با تکثیر و عرضه غیرمجاز آثار سینمایی و سمعی و بصری» دارد، شورایی که البته در واکنش به اتفاقات اخیر خروجیای نداشته، و حتی ادامه حیاتش هم در مدیریت جدید سازمان سینمایی در هالهای از ابهام است و مسئولان سینمایی در پیگیری رسانهها پاسخی ارایه نمیدهند. ستادی که البته میتوانست بازدارنده باشد.
در کنار همه اینها باید به نقش صنف سینماداران هم اشاره کرد که اصلی ترین بازوی اجرایی ممانعت از قاچاق فیلمها در شرایط فعلی محسوب میشوند و به نظر میرسد مدیریت سینماها مسئولیت مستقیم در قبال نسخههای منتشرشده از فیلمهای روی پرده دارند.
کد خبر 5471312 زهرا منصوریمنبع: مهر
کلیدواژه: فیلم روز صفر قاچاق فیلم تئاتر ایران فیلم کوتاه موسیقی ایرانی فیلم سینمایی کارگردان تئاتر خانه هنرمندان ایران سازمان سینمایی سریال ایرانی هنرمندان تئاتر هفته هنر انقلاب اسلامی برنامه زندگی پس از زندگی ماه رمضان 1401 انقلاب اسلامی هنر عکاسی سازمان سینمایی نظر می رسد قاچاق فیلم روی پرده فیلم ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۳۴۱۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
اعلام اولویتهای تولیدی از سوی رئیس سازمان سینمایی
رییس سازمان سینمایی اولویتهای تولید آثار سینمایی، کوتاه، مستند و انیمیشن در سال ۱۴۰۳ را در در یکصد و هفتمین جلسه شورای معاونین و مدیران سازمان سینمایی اعلام کرد. - اخبار فرهنگی -
به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری تسنیم، محمد خزاعی رییس سازمان سینمایی در یکصد و هفتمین جلسه شورای معاونان و مدیران سازمان سینمایی که به میزبانی بنیاد سینمایی فارابی برگزار شد، با اشاره به شعار محوری سال گفت: سینما در سال گذشته موفق شد با عبور از چالشها و حواشی گوناگون، بار دیگر جایگاه خود را ارتقا دهد و در حوزههای مختلفی چون توسعه زیرساخت، رونق اقتصادی، اعتمادسازی عمومی، برگزاری رویدادهای سینمایی، جریان کشف استعدادهای انسانی و رشد سرمایه اجتماعی، موفقیتهای قابل اعتنایی را به دست آورد.
وی افزود: در کنار این توفیقات و دستاوردهایی که در حوزههای مختلف سینما شکل گرفته در سالجاری با عنایت به شعار «جهش تولید با مشارکت مردم» ضروری است با اهتمام ویژهتری با مشارکت خانواده سینما به سوی تحقق این مساله مهم گام برداریم.
رئیس سازمان سینمایی خاطرنشان ساخت: علاوه بر ظرفیتها و منابع موجود در سازمان سینمایی، خوشبختانه امسال با مساعدت وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی جناب دکتر اسماعیلی، اعتبار ویژهای به منظور تقویت تولید آثار با اولویت های موضوعی مشخص در نظر گرفته شده که نشاندهنده جایگاه و قابلیتهای خاص سینمای ایران در طرح مضامین گوناگون و تبیین گفتمانی در عرصه فرهنگ عمومی است.
خزاعی با توجه به نهایی شدن سیاستگذاری اولویت های تولیدی در شورای عالی تولید گفت: علاوه بر موضوعات اجتماعی، دینی، خانوادگی، اخلاقی، امسال در زمینه، تقویت بنیاد خانواده، توجه به موضوع جمعیت، حل مسائل اجتماعی، خدمات و پیشرفتهای نظام و کشور، توجه به مفاخر ملی و عناصر هویتی، عزت ملی، سبک زندگی ایرانی- اسلامی، ترویج امید، موضوع ایثار، شهادت، تبیین نقش جبهه مقاومت و تقویت فرهنگ عفاف و حجاب از جمله اولویتهای ابلاغی تولیدات امسال است.
خزاعی با تاکید بر شاخصهای موثر در رونق سالنهای سینما خاطرنشان ساخت: محور رونق سینما مخاطب است؛ از نظر سازمان سینمایی تنوعی که روی پرده سینماها از لحاظ گونههای مختلف سینمایی وجود دارد، قابل اعتنا است. این تنوع هم در تولیدات بنیاد فارابی در ویترین فجر چهل و دوم و هم در برخی موسسات تولیدی دیده میشود و یکی از سیاستهای سازمان سینمایی در سال جدید حفظ تنوع ژانرهای فیلم های روی پرده اکران خواهد بود.
معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به این مطلب که سال گذشته شاهد رکوردهای تاریخی فیلمهای کمدی و کودک و نوجوان در حوزه اقتصاد سینما بودهایم افزود: با سیاستهای اتخاذ شده در حوزه تولید و اکران فیلمها، پیشبینی میشود در سال جاری این رونق و اقبال عمومی را به آثار اجتماعی، دفاع مقدس و سایر ژانرهای سینمایی شاهد باشیم.
رییس سازمان سینمایی با اشاره به آثار گفتمانی تولیدات سینمای ایران در جامعه گفت: بسیاری از مسایل و چالشهای فرهنگی و اجتماعی را میتوان با زبان هنر بیان کرد و سینما میتواند بستر و ویترین گفتمان جدی اندیشهها و مفاهیم گوناگون جامعه باشد. همچنین سینما میتواند بسیار بیش از اینها به طرح دغدغهها و مسایل مهم جامعه بپردازد.
در این نشست، معاونان، مدیران و روسای موسسات سینمایی نقطه نظرات خود را درباره مسائل جاری مدیریت سینما مطرح ساختند.
گفتنی است: جلسه شورای معاونان و مدیران سازمان سینمایی، سه شنبه یازدهم اردیبهشت ماه به میزبانی بنیاد سینمایی فارابی برگزار شد که در آن اصغر فارسی، حبیب ایل بیگی، قادر آشنا، علیرضا اسماعیلی، محمدرضا سوقندی، مجید زین العابدین، محمد حمیدی مقدم، هاشم میرزاخانی، مهدی آذرپندار، لادن طاهری، سیدصادق موسوی، غلامرضا نجاتی و رمضانعلی حیدری خلیلی حضور داشتند.
انتهای پیام/